Friday, April 29, 2011

ရန္သူကုိ မိတ္ေဆြျဖစ္ေအာင္ လုပ္ျခင္း

ဆရာဂါရဲ႕ ေဆာင္းပါးဆိုလိုရင္းကို သေဘာေပါက္ေအာင္ တေခါက္ေလာက္ ေသေသခ်ာခ်ာ ျပန္ဖတ္ေစခ်င္ပါတယ္ ကိုကန္႔လန္႔။ ဆရာဂါ ဘာေျပာခ်င္တယ္ ဆိုတာကိုေပါ့။ ဆရာဂါ ေပးခ်င္တာနဲ႔ ကိုကန္႔လန္႔ ရေနတာ လြဲေနတယ္ထင္တယ္။

က်ေနာ္ ဒီကဗ်ာကို ေဒါက္တာလြဏ္းေဆြဘေလာ့ခ္ကို အရင္ပို႔တာပါ။ သူ႔က ေဒါက္တာလြဏ္းေဆြက အထက္ပါအတိုင္း သေဘာထားေပးခဲ့ပါတယ္။ က်ေနာ္ကပဲ စာေရးဆရာ - ဂါမဏိရဲ႕ ေဆာင္းပါးအေပၚ အျမင္လြဲခဲ့တာလား၊ စာေရးဆရာ - ဂါမဏိကပဲ ဆရာဒဂုန္တာရာရဲ႕ တရားကို တလြဲသံုးခဲ့တာလား။ က်ေနာ္မွားတယ္ဆိုရင္ က်ေနာ္တာ၀န္ခံပါတယ္။ အမွားအမွန္ကို စာဖတ္သူမ်ားက ဆံုးျဖတ္ေပးရမွာပါပဲ။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဒိကဗ်ာကိုတင္ျပလိုက္ပါတယ္။

ျဖစ္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ျပည္တြင္းမွာ ျမတ္ခုိင္က ေမာ္နီတာဂ်ာနယ္ အမွတ္ (၁) မွာ ဆရာဒဂုန္တာရာကို ဦးခ်စ္လႈိင္တို႔၊ သခင္တင္ျမတို႔နဲ႔ တြဲၿပီးေတာ့ စကား၀ုိင္းလုပ္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒီကိစၥနဲ႔ပါတ္သက္ၿပီး ဗကပ ေၾကျငာခ်က္မွာ ျမတ္ခိုင္တို႔က ဆရာ ဒဂုန္တာရာရဲ႕ “ႏုိင္ငံေရးဆိုတာ ရန္သူကို မိတ္ေဆြျဖစ္ေအာင္လုပ္တာျဖစ္တယ္” ဆိုတာကို လိုရာဆြဲၿပီး အသံုးခ်ခဲ့တာျဖစ္ေၾကာင္း မွတ္ခ်က္ေပးပါတယ္။ အခုလည္း စာေရးဆရာ - ဂါမဏိက ဆရာ ဒဂုန္တာရာရဲ႕ “ႏုိင္ငံေရးဆိုတာ ရန္သူကို မိတ္ေဆြျဖစ္ေအာင္လုပ္တာျဖစ္တယ္” ဆိုတာကို လိုရာဆြဲ အသံုးခ်ေနတယ္လို႔ ျမင္လို႔ ဒီကဗ်ာကို ေရးခဲ့တာပါ။ နည္းနာဆိုတာ တခုတည္းမဟုတ္ဘူးဆိုတာက စာေရးဆရာ - ဂါမဏိ ဆိုလိုရင္းပါ။ ဒါကို ေျပာတာ ဒဂုန္တာရာကို အသံုးခ်စရာမလိုပါဘူး။ ဒဂုန္တာရာက ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၀ါဒီပါ။ ဆင္ႀကံဳးသြင္းေရးသမားမဟုတ္ပါဘူး။ ကုိယ့္တရားကိုယ္ ထူေထာင္ခြင့္ရွိပါတယ္။ ဥပမာဗ်ာ - “စားပြဲ၀ုိင္းထိုင္ေဆြးေႏြးဖို႔ နည္းနာအားလံုးသံုးၾကစို႔” ဆိုလည္း ရပါတယ္။

ဒီမွာေသခ်ာတာကေတာ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ေစာ္ကားေမာ္ကားေရးေနတာေတြကို ၂ ဖက္အျမင္သိရေအာင္ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္နဲ႔ ေ၀ေ၀စာစာေဖာ္ျပေနတဲ့ ေဒါက္တာလြဏ္းေဆြဟာ စာေရးဆရာ - ဂါမဏိကို ေ၀ဖန္တဲ့ ကဗ်ာကိုေတာ့ ၂ ဖက္အျမင္သိရေအာင္ ေဖၚျပသင့္ပါလ်က္ မေဖၚျပခဲ့တဲ့ ေဒါက္တာလြဏ္းေဆြရဲ႕ ေဖၚျပခ်က္ကို ေတြ႔လိုက္ရတာပါပဲ။ ရန္ကုန္မွာ ျမားနတ္ေမာင္လုပ္စဥ္က စစ္အုပ္စုကို မေ၀ဖန္ရဲသလိုမ်ဳိးေပါ့။ နီးရာဓါးေတာ့ ေၾကာက္တဲ့ပံုပါပဲ။ မဲေဆာက္မွာ ေနတဲ့အခါၾကေတာ့လည္း မိခင္စိတ္ရွိတဲ့၊ အာဃာတမရွိတဲ့ အမ်ဳိးသားေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ထက္ စာေရးဆရာ - ဂါမဏိကို ေၾကာက္ပံုရပါတယ္။ ေဒါက္တာလြဏ္းေဆြလည္း မဲေဆာက္ၿမိဳ႕က ျမတ္ခုိင္ ျဖစ္မွန္းမသိျဖစ္ေနၿပီ။

ဒီကဗ်ာဟာ ဒဂုန္တာရာအတြက္ ခုခံကာကြယ္တာျဖစ္သလို၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အတြက္လည္း ခုခံကာကြယ္တာျဖစ္ပါတယ္။ ျပီးေတာ့ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးလႈပ္ရွားမႈမွာ ညိဳထက္ (လမ္းသစ္ဦး) လည္း တတပ္၊ တအား ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ေဖၚျပတာလည္းျဖစ္ပါတယ္။


ရန္သူကုိ မိတ္ေဆြျဖစ္ေအာင္ လုပ္ျခင္း

ၾကံၾကံဖန္ဖန္

ဆင္ၾကံဳးသြင္းနည္းနဲ႔မွ

မိတ္ေဆြဖြဲ႕ရတယ္လို႔။

တန္းတူ

ခ်စ္ၾကည္

နားလည္မႈရွိပါမွ

မိတ္ေဆြျဖစ္ၾကမွာ မဟုတ္လား။

ဥပမာေပးစရာရွားလို႔

ဆရာဂါလည္းဖတ္ဖူးမွာေပါ့

“လြမ္းေတး”

ဟုတ္ပါ့

ဆရာေဇာ္ေဇာ္ေအာင္ရဲ႕ “လြမ္းေတး”ေပါ့။

ဒီလိုရွိတယ္ဆရာဂါ

ဆရာေဇာ္ေဇာ္ေအာင္ရဲ႕ငယ္ဘ၀

(ဆိုၾကပါစို႔)

ေဇာ္ (သလႅာ) ဘ၀ကတည္းက

ကြန္ျမဴနစ္ေတြအေပၚထားခဲ့တဲ့

အညိဳးအေတး

အာဃာတ

အမုန္းတရားမ်ား

ေၾကပါၿပီ

ေျပပါၿပီ

ၿပီးပါၿပီတဲ့။

အဲဒါ “လြမ္းေတး” ေပါ့

အဲဒါ “ရန္သူကို မိတ္ေဆြျဖစ္ေအာင္လုပ္ျခင္း” ေပါ့

အဲဒါ “ႀကီးျမတ္တဲ့ ႏုိင္ငံေရး” ေပါ့။

“မတူတာေတြ ေပါင္းစည္းတဲ့အခါ အသစ္ျဖစ္တယ္” တဲ့

“လူဆိုတာ အခ်စ္ေတြနဲ႔ ေမြးလာတာ” တဲ့

ဒဂုန္တာရာက

သူ႔အေတြးအေခၚကို အဲဒီေနရာကစခဲ့တယ္

ဘယ္မွာ ဆင္ၾကံဳးသြင္းတာ ပါလို႔လည္း

က်ေနာ္ေတာ့ျဖင့္ အခ်စ္ကိုပဲေတြ႔ရတယ္။

ရန္သူမရွိ၊ မိတ္ေဆြသာရွိ

မုန္းသူမရွိ၊ ခ်စ္သူသာရွိ

အဲဒါ

ဆရာဂါေရးသလို

ငါနဲ႔မတူ၊ မိတ္ေဆြမဟုတ္

မိတ္ေဆြမဟုတ္သူဖယ္ရွား

ရန္သူမရွိ၊ မိတ္ေဆြသာရွိ ျဖစ္သြားသတဲ့

ရယ္စရာေတာ့လည္းအေကာင္းသား

ဒီအတုိင္းသြားေနလို႔ကေတာ့

ခ်စ္သူမရွိ၊ မုန္းသူသာရွိ ျဖစ္သြားမေပါ့ ဆရာဂါ။

ပန္းေပါင္းတရာပြင့္ပါေစ

ပညာရွိတုိင္း ျငင္းခုန္ပါေစ

သူ႔အပင္မွာ သူ႔အပြင့္ ပြင့္မယ္

ကုိယ့္အပင္မွာ ကုိယ့္အပြင့္ ပြင့္မယ္။

မိတ္ေဆြကို ၾကံဳးသြင္း ဖြဲ႔လို႔မရသလိုမ်ဳိး

အဘိဓမၼာကိုလည္း ၾကံဳးသြင္းလို႔မရဘူး။

ကုိယ့္စကားနားေထာင္မွ မိတ္ေဆြ

ကိုယ့္တရားနာခံမွ မိတ္ေဆြ

ဆရာဂါေရ …

အဲဒီအသိေလာက္နဲ႔

ဒဂုန္တာရာကုိလည္း ၾကံဳးသြင္းလို႔မရဘူး။

ဒဂုန္တာရာဆိုတာ

စစ္နဲ႔ေတာ္လွန္ေရးကို ျဖတ္သန္းခဲ့သူ

သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းကို ဆက္ခံသူ

ကုိယ္ပိုင္အဘိဓမၼာရွိတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၀ါဒီ

မိမိကိုယ္ကုိ ေရြးခ်ယ္တက္တဲ့ ကဗ်ာဆရာ

ႏုိင္ငံေရးဆိုတာ ရန္သူကို မိတ္ေဆြျဖစ္ေအာင္လုပ္တာလို႔ ယံုသူ

မတူတာေတြေပါင္းတဲ့အခါ အသစ္ျဖစ္တယ္လို႔ ယံုသူ

အခ်စ္ကို ယံုသူ။

ဒဂုန္တာရာက သူ႔ဘ၀တေလ်ာက္လံုး

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအဘိဓမၼာကုိ ကိုင္ဆြဲခဲ့တယ္

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က သူ႔ႏုိင္ငံေရးခရီးတေလ်ာက္လံုး

ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးအေျဖရွာေရးကုိ ကုိင္ဆြဲခဲ့တယ္

ဒဂုန္တာရာက “ဗဟု၀ါဒ” ကိုေျပာတယ္

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က “ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီ” ကုိေျပာတယ္

သူတို႔ ၂ ေယာက္လံုးက ျပည္တြင္းစစ္ကို မလိုလားၾကဘူး။

ရပ္တည္ခ်က္

အျမင္

နည္းနာ

ဆရာဂါေရ …

ရပ္တည္ခ်က္က အဆံုးအျဖတ္မဟုတ္လား။

လက္နက္ကိုင္တိုက္တာပဲျဖစ္ျဖစ္

ေစ့စပ္ေဆြးေႏြးအေျဖရွာတာပဲျဖစ္ျဖစ္

နည္းနာေတြပဲမဟုတ္လား။

က်ေနာ္တို႔ အဓိက ဆုပ္ကုိင္ရမွာ

ရည္မွန္းခ်က္လား

နည္းနာလား။

ဂဋဳန္ဦးေစာက

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကို

လက္နက္ပုန္းေတြနဲ႔ လုပ္ၾကံသတ္ျဖတ္သလိုမ်ဳိး

ဂဋဳန္ဦးေစာလက္သစ္ အက္ဆစ္က

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကုိ

ကေလာင္ပုန္းနဲ႔ လုပ္ၾကံသတ္ျဖတ္တဲ့အခ်ိန္နဲ႔

ဆရာဂါ့ေဆာင္းပါး မေရွးမေႏွာင္းထြက္လာတယ္

ဖြဟဲ့ … လြဲပါေစ - ဖယ္ပါေစ

မေတာ္တဆ တုိုက္ဆုိင္တာပဲျဖစ္ပါေစ။

အခ်စ္ - ေ၀ဖန္ေရး - အခ်စ္

ဆရာဂါေရ …

က်ေနာ့္မွာေတာ့

ရန္သူမရွိ၊ မိတ္ေဆြသာရွိ

မုန္းသူမရွိ၊ ခ်စ္သူသာရွိ။

ဆရာဂါ - စာေရးဆရာ ဂါမဏိ

ညိဳထက္ (လမ္းသစ္ဦး)

၂၃ - ၄ - ၁၁

Monday, April 25, 2011

“ယက္တူရွင္ကို” ကုိ ႀကိဳက္တယ္

“မာယာေကာ့စကီး” ဟာ

႐ုရွားပေဒသရာဇ္စနစ္ကုိ သူပုန္ထ

“လီနင္”တို႔ ေတာ္လွန္ၾကတဲ့ေခတ္မွာ

ကေလာင္ကုိင္ခဲ့တာျဖစ္ၿပီး

“ယက္တူရွင္ကို”ကေတာ့

“စတာလင္”ေခတ္မွာ ကေလာင္ကုိင္ခဲ့တာျဖစ္တယ္။

ကဗ်ာဆရာဆိုတာ

သူတည္ရွိေနတဲ့ေခတ္ကိုပဲ

ကုိယ္စားျပဳေဖၚထုတ္ေလ့ရွိတယ္

ငါ

“ယက္တူရွင္ကို”ကိုႀကိဳက္တယ္။

“ယက္တူရွင္ကုိ”ဟာ ကြန္ျမဴနစ္ျဖစ္တယ္

ဒါေပမယ့္

ဆိုဗီယက္အီလစ္ေတြက သူ႔ကို မၾကိဳက္ၾကဘူး

“ယက္တူရွင္ကုိ”ဟာ ကြန္ျမဴနစ္ျဖစ္တယ္

ဒါေပမယ့္

“စတာလင္”က သူ႔ကို မႀကိဳက္ဘူး

ဒါေပမယ့္

ငါက

“ယက္တူရွင္ကုိ”ကို ႀကိဳက္တယ္။

ဘယ္တက္ႏိုင္မလဲ

“စတာလင္” က “ယက္တူရွင္ကို” ကုိမႀကိဳက္တာ

ဘယ္တက္ႏုိင္မလဲ

ငါ က “ယက္တူရွင္ကို” ႀကိဳက္တာ

ဘယ္တက္ႏုိင္မလဲ။

ဆိုဗီယက္အီလစ္ေတြနဲ႔တည့္မွ

ကြန္ျမဴနစ္ျဖစ္ရမွာတဲ့လား

ကြန္ျမဴနစ္ျဖစ္ခြင့္လက္မွတ္ကို

အီလစ္ေတြဆီမွ ေတာင္းမွ ရမွာတဲ့လား။

ဒါပဲ

“ယက္တူရွင္ကို”ဆိုတာ

ဒါပဲ။

ျပည္သူနဲ႔အတူခ်ီတက္တာ

ကြန္ျမဴနစ္ျဖစ္တယ္

ျပည္သူနဲ႔အတူ ခံစားတာ

ကဗ်ာဆရာျဖစ္တယ္

ဒါ့ေၾကာင့္ပဲ

“ယက္တူရွင္ကို” ဟာ

“ဇီးမားလမ္းဆံု”ကို ေရးခဲ့ႏုိင္တာျဖစ္တယ္။

ရဲရဲေတြး

ရဲရဲေရး

ရဲရဲတင္ျပ

သတၱိရွိလို႔ ကေလာင္ကုိင္တာ

အဲဒါ

ကဗ်ာဆရာ။

လွံသြားထက္ခၽြန္ျမ

နီလည္းနီ၊ ထက္လည္းထက္ရွ

သူရင္ဆုိင္ေနရတဲ့ ေခတ္ရဲ႕ေလာကဓံေတြကို

လွလွပပ ရင္ဆုိင္ျပသြားခဲ့သူ

ေဖါက္ထြက္ျပသြားခဲ့သူ။

တကယ္ေတာ့

“ယက္တူရွင္ကို”ဟာ

“စတာလင္”ေခတ္ရဲ႔႕

ဂုဏ္ယူစရာအေကာင္းဆံုး အသီးအပြင့္ပါပဲ။

သူ႔အတြက္

ဂုဏ္မယူႏုိင္ၾကသူေတြကိုေတာ့

… … … …

ထားလိုက္ပါေတာ့။

ကမာၻအႏွံခရီးေတြထြက္လို႔

ကမၻာ့ျပည္သူေတြဆီကို

“စတာလင္”ေခတ္ ျပည္သူေတြရဲ႕ ရင္ခုန္သံကို

အေရာက္ပို႔ေပးခဲ့တယ္။

ကမာၻအႏွံခရီးေတြထြက္လို႔

သူ႔မိခင္ဘာသာစကားနဲ႔ပဲ

သူ႔ကဗ်ာေတြကို

ဌာန္က်က်၊ မာက်က်

႐ြက္ဆိုျပခဲ့တယ္။

သူ႔ကဗ်ာ႐ြက္ဆိုပြဲေတြဟာ

ကမာၻအႏွံေအာင္ျမင္ခဲ့တာေပါ့

ျပည္သူေတြက သူ႔အတြက္

ဂုဏ္ယူခဲ့ၾကတာေပါ့။

ေအးဗ်ာ …

က်ေနာ္ကေတာ့

“ယက္တူရွင္ကို” ကိုႀကိဳက္တယ္။

ညိဳထက္ (လမ္းသစ္ဦး)

၉ - ၄ -၂၀၁၁

Thursday, April 14, 2011

ႏွင္းခဲေပ်ာ္ခ်ိန္

ႏွင္းေတြ
ထူထူထဲထဲ၊ သိပ္သိပ္သည္းသည္း က်ေနတဲ့အခ်ိန္
အပင္ေတြဟာ ေပါက္မလာၾကဘူး။

မၾကည္မလင္ ရာသီဥတုထဲ
ငါ
ေနထုိင္ခဲ့ရဖူးတယ္။

အခ်င္းမာရ္နတ္ ... ဖယ္ေလာ့!
ႏွင္းခဲေပ်ာ္ခ်ိန္ ေရာက္ၿပီ။

တကယ္ပါပဲ
လမ္းေတြဟာ ရွင္းလာတယ္
ျမင္ကြင္းေတြဟာ ၾကည္လင္လာတယ္
ေအးခဲမေနေတာ့ပဲ ေႏြးေထြးလာတယ္
အထဲကလူေတြ အျပင္ကို ထြက္ကုန္ၾကတယ္
ေျမသားကုိထုိးခြဲ ပန္းပြင့္ေလးေတြလည္း ေပါက္လာၾကတယ္။

အေမရိကန္ ႏြားေၾကာင္းသားေတြက
သူ႔သားေကာင္ကို ႀကိဳးကြင္းပစ္ဖမ္းလိုက္သလိုမ်ဳိး
ဘယ္ေလာက္ရိုင္းတဲ့ ရာသီပဲျဖစ္ပါေစ
အသားက်စီးႏုိင္ခဲ့တယ္။

ငါဟာ ကဗ်ာဆရာျဖစ္တယ္။

လာၿပီ ... !
ကဗ်ာဆရာလာၿပီို
ငါ့ျမင္းကို ငါစုိင္း
ကဗ်ာပန္းေတြ စိုက္ပ်ဳိးမယ္။

အခ်င္းမာရ္နတ္ ... ဖယ္ေလာ့!
ႏွင္းခဲ ေပ်ာ္ခ်ိန္ေရာက္ၿပီ။

ညိဳထက္ (လမ္းသစ္ဦး)

Tuesday, April 12, 2011

က်ေနာ္နဲ႔ ကဗ်ာ

က်ေနာ္ ငယ္စဥ္ဘ၀ ဆယ္ေက်ာ္သက္ေလာက္ကတည္းက ကဗ်ာေရးသည္။ ေျပာမယ္ဆိုရင္ ၁၀ တန္း ေက်ာင္းသားဘ၀မွာ က်ေနာ္တို႔ ေက်ာင္းသားေတြစုၿပီး ကဗ်ာစာအုပ္ထုတ္ဖို႔ လုပ္ခဲ့ဖူးသည္။ ေနာက္ ေတာ္လွန္ေရးေဒသသို႔ ေရာက္လာသည္။ ေရာက္သည့္ေနရာက ကဗ်ာေတြ၊ စာေတြ ရွိသည့္ေနရာ။ ကုိတုိက္ေမာင္းတုိ႔ႏွင့္ ဆံုေတြ႔ရသည္။ လက္ေရး ကဗ်ာစာအုပ္ေတြကို ေရွ႕တန္းစခန္းေတြမွာပင္ ေရးသား ထုတ္ေ၀ျဖစ္ၾကသည္။ “ရဲရင့္ဂလက္စီရဲ႕ အထၳဳပၸတၱိ” …. စသည္။ ေတာ္လွန္ေရး နယ္ေျမတြင္ က်ေနာ္ေရးသားခဲ့သည့္ ပထမဆံုးကဗ်ာက “ေနညိဳညိဳ ဧရာမငိုနဲ႔” ဆိုသည့္ကဗ်ာ။ ထိုကဗ်ာကို ေဒါင္းအိုးေ၀ စာေစာင္သို႔ပုိ႔ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ပါလာသည့္ ထိုကဗ်ာကား ….. ထားေတာ့။

ေနာက္ေတာ့ ျပည္ၿမိဳသား အရွည္ႀကီး ေတာခိုလာသည္။ သူႏွင့္အတူ ျပည္ၿမိဳ႕သား ကဗ်ာဆရာ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္၏ ကဗ်ာေတြကို လက္ေရးႏွင့္ ကူးယူထားသည့္ မွတ္စုစာအုပ္ပါလာသည္။ ထုိစာအုပ္သည္ ေတာ္လွန္ေရးနယ္ေျမထဲေရာက္သည့္အခ်ိန္က ပထမဆံုး ဖတ္ရသည့္ ကဗ်ာစာအုပ္ျဖစ္သည္။ ျပည္တြင္းတြင္ ေနစဥ္က ဆရာေခ်ာႏြယ္ကဗ်ာေတြကို ဖတ္ရေသာ္လည္း ဤမွ်ေလာက္ တထိုင္တည္း မ်ားမ်ားစားစားကုိ မဖတ္ဖူးခဲ့။ ဆရာေခ်ာက က်ေနာ္တို႔ကို ဖမ္းစားသြားခဲ့ၿပီ။ ကိုတိုက္ေမာင္းကေတာ့ ဆရာေခ်ာ ကဗ်ာ ေတြဖတ္ၿပီး “က်ေနာ္တို႔ေတာ့ က်န္ခဲ့ၿပီဗ်ဳိးးး” လို႔ဆိုလာသည္။ ဆရာေခ်ာရဲ႕ ကဗ်ာေတြ က်ေနာ္တို႔အေပၚ ဒုတ္ဒုတ္ထိ စိုက္၀င္ခဲ့သည္ကေတာ့ ေသခ်ာသည္။

ထိုစဥ္က က်ေနာ္တို႔ေနသည့္ေနရာက “လူမ်ဳိးေပါင္းစံု ျပည္သူ႔ဒီမိုကေရစီ တပ္ေပါင္းစု (လပဒတ)” တည္ရာေနရာ။ ထိုေနရာတြင္ ေနၾကသူမ်ားကလည္း စာဖတ္ၾကသူေတြ၊ စာဖတ္နာသူေတြ၊ စာစံုဖတ္သူေတြ။ ဂ်ဴးရဲ႕ “မရွိမျဖစ္မိုး” လည္း ဖတ္ႏုိင္သည္။ “႐ုပ္ကမာၻ” လည္း ဖတ္ႏုိင္သည္။ ေနာက္ေတာ့ ထုိတပ္ေပါင္းစုက “ေသနတ္သံ ဂ်ာနယ္” ဟူ၍ ထုတ္လာသည္။ ထုိဂ်ာနယ္တြင္ စာေတြ၀င္ေရးၾကသည္။ မွတ္မိေနသည္က ထိုဂ်ာနယ္ကို ကုိင္တြယ္သူ အယ္ဒီတာက ရဲေဘာ္ေအးသန္း။ ေဆာင္းပါးတေစာင္ေရးသည္။ “က်ေနာ္သိေသာ ကြန္ျမဴနစ္၀ါဒ”။ ထိုေဆာင္းပါးသည္ အျခားက်ေနာ္ႏွင့္ အတူေရးသူမ်ားၾကားမွ တပုဒ္လံုး ပါ၀င္ခြင့္ရခဲ့သည့္ ေဆာင္းပါးျဖစ္သည္။ ဂုဏ္ယူလိုက္မိသည္ကို ႐ိုးသားစြာ၀န္ခံလိုပါသည္။ ေနာက္တအုပ္တြင္ေတာ့ ကဗ်ာေရးျဖစ္သည္။ “ကမာၻပုတ္ျခင္း”။ ထိုေခါင္းစည္းကို က်ေနာ္ေပးခဲ့သည္ေတာ့မဟုတ္။ က်ေနာ့္ေတာင္းဆိုခ်က္ျဖင့္ အရွည္ႀကီးေပးခဲ့သည့္ ေခါင္းစည္းျဖစ္သည္။ ထိုကဗ်ာ ဂ်ာနယ္သို႔ သြားေပးသည့္အခါ အယ္ဒီတာ ရဲေဘာ္ေအးသန္းက “ခင္ဗ်ားေပးတဲ့ကဗ်ာကို က်ေနာ္ေတာ့ သိပ္နားမလည္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ ကဗ်ာေကာင္းလို႔ေတာ့ ထင္တယ္” ဆိုၿပီး ျပံဳး၍ေျပာသည္။ ေနာက္စာအုပ္ထြက္ေတာ့လည္း ပါလာပါသည္။ ထုိကိစၥကို အခု ျပန္စဥ္းစား မိေတာ့ နည္းနည္းေတာ့ ရွက္ကိုးရွက္ကန္းျဖစ္မိသည္။ “ေသနတ္သံ ဂ်ာနယ္” ကုိ အယ္ဒီတာလုပ္ေနသည့္ ရဲေဘာ္ေအးသန္းသည္ ကဗ်ာဆရာေအာင္ၿငိမ္း ျဖစ္ေနသည္ကို ေနာင္ ၁၀ ႏွစ္ေလာက္ၾကာမွ သူ၏ လံုးခ်င္း ကဗ်ာစာအုပ္ထြက္လာေတာ့မွ သိရေတာ့သည္။ က်ေနာ္က ထိုသို႔ျဖင့္ ႏံုပါသည္။ မည္သို႔ပင္ ႏံုခဲ့သည္ျဖစ္ေစ ရဲေဘာ္ေအးသန္းသည္ က်ေနာ္၏ ပထမဆံုး အယ္ဒီတာ ျဖစ္သည္ဆုိသည္ကုိေတာ့ ယေန႔တုိင္ စိတ္ထဲစြဲေနမိသည္။

ေနာက္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ တပ္ဂြင္ေျပာင္းရသည္။ ေဒါင္းဂြင္။ ထုိတြင္လည္း ကဗ်ာစာအုပ္ေတြ ထုတ္ၾကျပန္သည္။ “လက္က်န္ရွင္းတန္း” … စသည္။ ေပါက္သည့္ စာအုပ္ဟု ေျပာရမည္ထင္သည္။ လူႀကိဳက္မ်ားခဲ့ပါသည္။ ညိဳထက္ (လမ္းသစ္ဦး) ဆိုသည့္ ကေလာင္အမည္ကို ထိုစာအုပ္တြင္ စတင္ယူခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ေဒါင္းဂြင္ေရာက္မွ ကဗ်ာဆရာ ကုိၿငိမ္းေ၀ႏွင့္ ဆံုျဖစ္ၾကသည္။ ကုိၿငိမ္းေ၀ႏွင့္ ဆံုသည့္အခ်ိန္ထိ က်ေနာ္က ဆယ္ေက်ာ္သက္။ ကိုတိုက္ေမာင္းႏွင့္ သူ အေတာ္ေလးကို အေပးအယူ တည့္ၾကသည္။ “ႏွင္းဆီ၀ုိင္” ဆိုသည့္ ကဗ်ာ၀ုိင္းကိုပင္ ထူေထာင္ခဲ့ၾကသည္။ သူတို႔ ၂ ေယာက္ စကားေျပာပြဲကုိ ကိုတိုက္ေမာင္းေခၚသြား၍ လုိက္ပါခဲ့ရဖူးသည္။ ထိုအခ်ိန္က က်ေနာ္ ခရမ္းျပာအပ်ဳိမကို ဇာတ္ေကာင္တည္ထားသည့္ “ခြဲခြာျခင္းရဲ႕ ဒီႂကြသံ” ကဗ်ာကို ေရးသား ၿပီးစီးခ်ိန္ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္က ဆရာေခ်ာကဗ်ာေတြကုိ အစုလုိက္ဖတ္ေနရၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း က်ေနာ့္အေပၚတကယ္တမ္း လႊမ္းမိုးမႈ ရွိေနသူက ဆရာေအာင္ေ၀း။ ခရမ္းျပာအပ်ဳိမသည္ ဆရာေအာင္ေ၀း၏ “ယာမဟာဂူဂ်ီ ခင္ေဆြရီ”ကုိ အားက်၍ ဖြဲ႔ႏြဲ႕ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ေတာ္လွန္ေရးေဒသမွာ ဥိးဆံုးေရးျဖစ္ခဲ့သည့္ ကဗ်ာျဖစ္သည့္ “ေနညိဳညိဳ ဧရာမငိုနဲ႔” တြင္လည္း ဆရာေအာင္ေ၀း အသံေတြ၊ အသံုးေတြက လႊမ္းမိုးေနသည္။ “ေတာ္လွန္ျခင္းျမင္း႐ိုင္းက ကဆုန္ဆုိင္းေျပးလႊား၊ ငါ့အိပ္ကပ္ထဲက အေၾကာက္တရားအေႂကြေစ့ေတြ လြင့္စင္က်သြားေပါ့” ထိုသို႔ ဆရာေအာင္ေ၀းက က်ေနာ့္ကို လႊမ္းမိုးထားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဆရာေအာင္ေ၀း ထံမွ က်ေနာ္ ေတာ္ေတာ္ႏွင့္ မထြက္နုိင္ခဲ့။ က်ေနာ့္ ငယ္ဘ၀ကို လႊမ္းမိုးမႈအရွိဆံုး ကဗ်ာဆရာကိုး။ အဓိက သူ႔ကဗ်ာေတြထဲမွာ က်ေနာ္အႀကိဳက္ဆံုးက “ေ၀ဖန္ေရးဆရာႏွင့္ စီးခ်င္းထိုးျခင္း”။ ဆရာေအာင္ေ၀း မဲေဆာက္သို႔ေရာက္ခ်ိန္က က်ေနာ္မရွိ။ စက္တင္ဘာမ်ဳိးဆက္မ်ားကို စစ္သင္တန္းသြားေပးေနရသည္။ ေတြ႔ဆံုျဖစ္လ်င္ ထိုအေၾကာင္းမ်ား ေျပာ၍ ဂါရ၀ ျပဳခ်င္ခဲ့သည္။ ေနာက္ၿပီး “ဒီမိုကရက္တစ္ သ႐ုပ္မွန္၀ါဒ” အေၾကာင္းကိုလည္း နည္းနည္းေတာ့ ေဆြးေႏြးၾကည့္ခ်င္ခဲ့သည္။ ထုိ “ခြဲခြာျခင္းရဲ႔ ဒီႂကြသံ” ကဗ်ာကို ကိုတိုက္ေမာင္း အင္မတန္ အားရေၾကနပ္ခဲ့သည္ဟုထင္ပါသည္။ “ခင္ဗ်ားက ဒီကဗ်ာနဲ႔ ကဗ်ာဆရာ ျဖစ္သြားတာဗ်” လိုေျပာဖူးသည္။ ထိုကဗ်ာကိုပင္ ကုိၿငိမ္းေ၀အား ကုိတိုက္ေမာင္းမွ ေပးဖတ္ခဲ့သည္။ သူလည္းပဲ ထိုကဗ်ာကို သေဘာက်ဟန္တူသည္။ ထုိသို႔ျဖင့္ က်ေနာ္က သူတို႔ ၂ ဦးၾကားတြင္ ကဗ်ာဆရာ ျဖစ္၍ သြားပါေတာ့သည္။ ၁၉၉၄။

“ခြဲခြာျခင္းရဲ႕ ဒီႂကြသံ” သည္ လက္လက္ဆက္ဆက္ ခြဲခြာခဲ့ၿပီးကာစ က်ေနာ့္ၿမိဳ႔ကေလးႏွင့္ အေျခခ်ကာစ သူပုန္ ဘ၀ကိုယက္ရွယ္ထားေသာ ကဗ်ာျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ျမစ္၀ကၽြန္းေပၚအသံုးျဖစ္သည့္ “ဒီ” ကုိ ေခါင္းစည္း တင္ခဲ့မိေလသလားေတာ့မသိပါ။ ေရလႈိင္းၾကက္ခြပ္ေတြကို လြမ္းသည့္အလြမ္းပါသည္။ ေတာ္လွန္ေရးယံုၾကည္ခ်က္ေတြ ပါသည္။ ထုိကဗ်ာသည္ အေျခခံေဒသ ထိုးေဖာက္သည့္စစ္ခရီးစဥ္အတြင္း ရန္သူ၀ုိင္းပတ္ပိတ္စို႔မႈကို ထိုးေဖာက္ထြက္ရသည့္အခ်ိန္က “ပုန္းတဲ” တြင္ မွတ္စုစာအုပ္ထားခဲ့ရင္း ေဒသခံမ်ား ေတာင္ယာမီး႐ႈိ႕ခ်ိန္၌ မီးခုန္ကူးရင္း ပါသြားခဲ့သည္။ ထိုကဗ်ာနွင့္ အတူ က်ေနာ္ အေျခခံေဒသ ထိုးေဖာက္မႈ စစ္ဆင္ေရးကာလတေလ်ာက္ေရးခဲ့ေသာ ကဗ်ာအားလံုး ပါသြားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

ကုိတိုက္ေမာင္းက်သြားၿပီးေနာက္ပုိင္းလည္း က်ေနာ္တို႔ ကဗ်ာစာအုပ္ေတြ ဆက္ထုတ္ျဖစ္သည္။ က်ေနာ္ အေျခခံေဒသ ထိုးေဖာက္ေရးခရီးမထြက္ခင္အထိ ၃ အုပ္ ထုတ္ျဖစ္သည္။ ထုိကဗ်ာမ်ားထဲတြင္ “ၿမိဳ႔ျပကုိ ေနာက္ေဖးေပါက္က ၀င္ခဲ့ျခင္း” ကဗ်ာကို လက္ေတြ႔ခဲ့သည္။

အေျခခံေဒသ ထိုးေဖာက္သည့္ ကာလမ်ားတြင္ေတာ့ ကဗ်ာမ်ားေရးေနသည္မွ အပ ကဗ်ာစာအုပ္မ်ားေတာ့ မထုတ္ျဖစ္ေတာ့။ ထုိအခ်ိန္က က်ေနာ္ေရးျဖစ္ေသာ ကဗ်ာမ်ားသည္ ဆရာေအာင္ေ၀းႏွင့္ ဆရာေခ်ာႏြယ္တို႔ ေပါင္းစပ္ထားသည့္ ကဗ်ာမ်ားသာျဖစ္သည္။ ေက်ာပုိးအိပ္စာၾကည့္တုိက္လုပ္ၿပီး စာအုပ္မ်ားေတာ့ ၀ယ္ဖတ္ျဖစ္သည္။ လေက်ာ္ ေနာက္က်ၿပီး မဂၢဇင္းစာအုပ္မ်ား ၀ယ္ဖတ္သည္။ ထုိအခ်ိန္မ်ားက ျပည္တြင္း စာနယ္ဇင္းတြင္ ေမာ္ဒန္ႏွင့္ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္မ်ားအေၾကာင္း အားေကာင္းေမာင္းသန္ ေဆြးေႏြးေနၾကခ်ိန္ျဖစ္သည္။ ဆရာေဇာ္ေဇာ္ေအာင္၊ ဆရာခင္ေမာင္ရင္၊ ဆရာေမာင္ၾကည္သစ္ … စသည့္ ထိုအခ်ိန္က အားေကာင္းေမာင္းသန္ ေဆြးေႏြးေနၾကသည့္ ဆရာမ်ား၏ စာအုပ္မ်ားကိုလည္း ၀ယ္ဖတ္ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္က ထိုဘာသာရပ္ကုိ အဓိကထားတင္ေပးေနသည့္ “သရဖူမဂၢဇင္း၊ စတုိင္သစ္မဂၢဇင္း” ေတြလည္း ၀ယ္ဖတ္ျဖစ္သည္။ သူတို႔ ပံုစံမ်ားကိုလည္း စမ္းသပ္ေရးခဲ့သည္မ်ားလည္း ရွိပါသည္။ ဆိုပါစို႔ “ပင္လယ္ေရကို ေသာက္မိျခင္း” ကဗ်ာ။ ထိုကဗ်ာတြင္ ေလးေထာင့္ေဘာင္ အနီကို ခတ္ထားသည္။ ထိုေဘာင္ထဲတြင္ေတာ့ စႏၵာ၊ စႏၵာ ဆိုသည့္ စကားလံုးကို အျပည့္ထည့္ေရးလိုက္ေတာ့သည္။ ေအာက္က ကေလာင္အမည္ ညိဳထက္ (လမ္းသစ္ဥိး) ဟု ထုိးလိုက္သည္။ က်ေနာ္ ပို႔စ္ေမာ္ဒန္ ကဗ်ာဆရာျဖစ္သြားၿပီဟုလည္း ဘ၀င္ျမင့္သြားခဲ့ဖူး ေသးသည္။ ကုိေဖသက္နီကေတာ့ ထိုကဗ်ာကိုေတြ႔ေသာအခါ ၿပံဳစိစိျဖင့္ တုန္႔ျပန္ဖူးသည္။

ေနာက္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးေဒသထဲသို႔ ေရာက္သြားျပန္သည္။ ထိုတြင္လည္း ကဗ်ာမ်ား ဆက္ေ၇း ျဖစ္သည္။ ထိုေနရာတြင္ ကဗ်ာဆရာ ကုိေဌးေအာင္ႏွင့္ ဆံုေတြ႔ရသည္။ သူေရးထားသည့္ “ကမာၻေလာကရဲ႕ သမီးပ်ဳိ” ကဗ်ာကို သူကုိယ္တုိင္ ႐ြက္ျပသည္ကုိ ၾကားခဲ့ရဖူးသည္။ ကဗ်ာ႐ြတ္ဆိုမႈ အေတာ္ေလးကို ေကာင္းသည့္သူျဖစ္သည္။ သမီးေလးေရ …. ဆိုသည့္ အသံကို သူ႐ြက္သြားသည္မွာ သူသာလ်င္ ႐ြက္ႏုိင္မည္ဟုထင္ပါသည္။ က်ေနာ္တိတ္တိတ္ေလး သူ႐ြတ္ဆိုသလို လုိက္႐ြတ္ၾကည့္ျဖစ္သည္။ မေအာင္ျမင္။ ထိုေဒသတြင္ ေရးခဲ့သည့္ကဗ်ာမ်ားထဲမွ “သိက်ိပ္” ကဗ်ာကို က်ေနာ္ ၀ိေရာဓိလြင္ျပင္ကို ေရာက္ေရာက္ျခင္း ထုတ္ေ၀သည့္ ကဗ်ာစာအုပ္တြင္ ထည့္သြင္းေဖၚျပခဲ့ဖူးသည္။ ကဗ်ာဆရာ ကိုလြမ္းဏီကေတာ့ ထိုစာအုပ္ထဲတြင္ ထိုကဗ်ာတပုဒ္ပဲ ကဗ်ာပါသည္ဟု ဦးဂင္ႀကီးကို ေျပာခဲ့သည္ဟု ျပန္ၾကားရသည္။

က်ေနာ္ ၀ိေရာဓိလြင္ျပင္ကို ေရာက္သည္က ၂၀၀၀။ ေရာက္သည့္အခ်ိန္မွစ၍ က်ေနာ္ ကဗ်ာတပုဒ္ကို ေရးသားခဲ့သည္။ “မခ်စ္မႏွစ္သက္သူတို႔ႏွင့္ ေကြကြင္းၿပီးေနာက္” က်ေနာ့္ဘ၀တြင္ အခ်ိန္အၾကာဆံုး ေရးျဖစ္ခဲ့သည့္ ကဗ်ာျဖစ္သည္။ အမွတ္ (၄) တပ္ရင္းတြင္ စတင္ေရးသားခဲ့သည္မွ က်ေနာ့္မိသားစု ေနထုိင္ရာ “ေဟြးႏုကလယ္” ထုိင္း႐ြာကေလးသို႔ ေရာက္သည့္အထိ ေရးသားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုကဗ်ာကို ထုတ္ေ၀ျဖစ္သည္ကေတာ့ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္ တြင္မွ ျဖစ္သည္။ ထိုကဗ်ာတြင္ ဆရာေခ်ာႏြယ္ဟန္မ်ား လံုး၀ ပါ၀င္ပတ္သက္ေနၿပီဟု ေျပာရမည္ျဖစ္သည္။ ကြယ္လြန္သူ ကုိျမင့္ေဇကပင္ ခင္ဗ်ား ကဗ်ာက ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ အရမ္းဆန္လြန္းေနတယ္ ဟု ေ၀ဖန္ခဲ့ဖူးသည္။ ထို႔အျပင္ ထုိကဗ်ာထဲတြင္ ေတာင္ယာရန႔ံမ်ားလည္း ပါ၀င္ေနၿပီ ျဖစ္သည္။

က်ေနာ္၀ိေရာဓိလြင္ျပင္ကို ေရာက္သည့္အခ်ိန္တြင္ က်ေနာ့္တြင္ ကဗ်ာႏွင့္ပတ္သက္၍ အယူအဆတခု ပါလာသည္။ က်ေနာ့္အေပၚ ျပည္တြင္း ကဗ်ာဆရာမ်ား ေဆြးေႏြးေနသည့္ ကာလေပၚကဗ်ာမ်ားသည္လည္း သက္ေရာက္မႈရွိသည္။ ကဗ်ာဆရာ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ကလည္း က်ေနာ့္ကို သိမ္းပုိက္မိေနၿပီ။ သို႔ေသာ္ ကာလေပၚကဗ်ာဆရာမ်ားကို ဖမ္းစားခဲ့သည့္ (သို႔) ကာလေပၚ ကဗ်ာမ်ားကို ျဖစ္ေပၚေစေအာင္ လႈံေဆာ္မႈေပးခဲ့သည့္ ၿမိဳ႕ျပလူအဖြဲ႔အစည္း၏ အေရာင္၊ အရိပ္၊ ရန႔ံမ်ားကို က်ေနာ္ မခံစားခဲ့ဖူး။ ဆုိလိုသည္မွာ က်ေနာ့္တြင္ ၿမိဳ႔ျပေနထိုင္မႈ အေတြ႔အၾကံဳ ေလာက္ေလာက္လားလားမရွိဆိုသည္ပင္ျဖစ္သည္။ ထိုေၾကာင့္ပင္ ၿမိဳ႕ျပ အာ႐ံုခံစားမႈကို သူတို႔လို က်ေနာ္ရရွိမည္မဟုတ္။ ကဗ်ာဖြဲ႔စည္းမႈထဲတြင္ ပါ၀င္လာမည့္ သေကၤတ၊ နိမိတ္ပံု တို႔သည္လည္း ၿမိဳ႕ျပဘ၀ အေရာင္၊ အရုပ္၊ အနံ႔မ်ား မျဖစ္ႏုိင္။ က်ေနာ္ တကယ္တန္း ျဖတ္သန္း ခဲ့ရသည္က နည္းပညာအရ ေ႐ႊ႕ေျပာင္းေတာင္ယာ၊ ပထ၀ီသေဘာအရ ေတာ္ေပၚေက်းလက္၊ ႏုိင္ငံေရးအရ စစ္ေျမျပင္ေက်းလက္။ က်ေနာ့္ကုိ လႊမ္းမိုးေနသည္က ထိုအေရာင္၊ အ႐ုပ္၊ ရနံ႔မ်ားသာျဖစ္သည္။ ကဗ်ာဖြဲ႔စည္းမႈထဲမွ သေကၤတ၊ နိမိတ္ပံု တို႔သည္ ျပည္တြင္းဆရာမ်ားလို ၿမိဳ႔ျပ အာရံု႐ုပ္မ်ားထက္ က်ေနာ့္ရဲ႔ တကယ့္ ဘ၀ျဖစ္သည့္ ေက်းလက္အာ႐ံုရုပ္ကို ကာလေပၚကဗ်ာအျမင္ျဖင့္ ထည့္သြင္းေဖၚျပရေပမည္။ ဤသည္ကား က်ေနာ့္ရဲ႕ သ႐ုပ္မွန္ဘ၀လည္းျဖစ္သည္။ က်ေနာ္ျဖတ္သန္းခဲ့သည့္ (ထို႔ထက္ပုိ၍ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ ဆိုရလ်င္) က်ေနာ့္ သူပုန္ဘ၀တေလ်ာက္လံုး ေႂကြးေမြးလာခဲ့ရသည့္ ေတာင္ေပၚလူထုႏွင့္ ေတာင္ေပၚ ေက်းလက္ကုိ ကဗ်ာေရးသူတဦးအေနျဖင့္ ေက်းဇူးဆပ္ရာလည္း က်မည္ျဖစ္သည္။ ေနာက္တခုက ကဗ်ာရဲ႕ ေစတနာအပုိင္း။ က်ေနာ့္အေပၚ လႊမ္းမိုးခဲ့သည့္ ကဗ်ာအယူအဆမ်ားတြင္ “ညစ္ပတ္သည့္ ကဗ်ာ” အယူအဆသည္ အလႊမ္းမိုးဆံုးျဖစ္သည္။ သူ႔ဆိုလိုခ်က္က ကဗ်ာမ်ားတြင္ ေတာ၊ ေတာင္၊ သဘာ၀ေတြရဲ႕ သာယာညႇင္းသြဲ႔သည္ အလွအပမ်ား၊ ရွင္းသန္႔မႈမ်ား၊ နန္းေဆာင္ထဲက လူေတြရဲ႔႕ ဘ၀ေတြရဲ႔ အလွအပေတြနဲ႔ ရွင္းသန္႔ေနသည့္ ကဗ်ာမ်ားထက္၊ အလုပ္သမား၊ လယ္သမား၊ သာမာန္လက္လုပ္လက္စားမ်ား၏ ေခၽြးေတြ၊ လုပ္ငန္းခြင္ထဲက မသာယာမႈေတြ၊ သူတုိ႔ရဲ႕ ဘ၀အေတြ႔အၾကံဳထဲက ေပါက္ကြဲထြက္လာတဲ့ စကားလံုး ၾကမ္းၾကမ္းေတြနဲ႔ ညစ္ပတ္ေပေရေနတဲ့ ကဗ်ာေတြေရးၾကမယ္ ဆုိသည့္ အယူအဆပင္ျဖစ္သည္။ ဆရာႀကီး ဒဂုန္တာရာ၏ “ကာရံမဲ့ခ်င္မဲ့၊ အဘိဓမၼာ မမဲ့နဲ႔” ဆုိသည့္ အယူအဆကုိလည္း လက္ကုိင္ျပဳသည္။ က်ေနာ့္ရဲ႔ ဘ၀လည္းျဖစ္သည့္ ေတာ္လွန္ေရးနဲ႔ ေတာ္လွန္ေရးအေတြ႔အၾကံဳေတြဟာ က်ေနာ့္ကဗ်ာရဲ႔ အေၾကာင္းအရာေတြျဖစ္လာေတာ့သည္။ ထိုသို႔ျဖင့္ ၂၀၀၀ ေနာက္ပုိင္း က်ေနာ္ေရးသည့္ ကဗ်ာမ်ားသည္ ဆရာေမာင္ေခ်ာႏြယ္ရဲ႔ဟန္ေတြ၊ ေပါက္ကြဲမႈေတြ၊ ေတာင္ယာနဲ႔ ေတာင္ေပၚေက်းလက္သေကၤတေတြ၊ ေတာ္လွန္ေရးနဲ႔ ေတာ္လွန္ေရးအေတြ႔အၾကံဳေတြ ေပါင္းစပ္ပါ၀င္သည့္ ကဗ်ာမ်ားကို ေရးျဖစ္လာေတာ့သည္။ ဤသည္ပင္ က်ေနာ့္ရဲ႕ ကဗ်ာဟန္ျဖစ္လာေတာ့သည္။

ျပန္စဥ္းစားမိသည့္မ်ားကို ခ်ဳပ္ၾကည့္လိုက္ေသာအခါ က်ေနာ္သည္ ျပည္တြင္းထဲက ကဗ်ာဆရာ ျဖစ္လာသူေတာ့မဟုတ္။ သူပုန္လုပ္ရင္း ကဗ်ာေရးလာခဲ့သူျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ျဖင့္ ကေလာင္တလံုးပုိင္ဆုိင္ လာျခင္းျဖစ္သည္။ က်ေနာ့္ကုိယ့္က်ေနာ္ “သူပုန္ကဗ်ာဆရာ” စစ္စစ္ဟု ေတြးမိလာသည္။ အမွန္က “သူပုန္ကဗ်ာဆရာ” ဟူသည္က မိမိကိုယ္ကို ဇန္းတင္ျခင္းျဖစ္သည္။ အရင္းအတုိင္းေျပာရလ်င္ က်ေနာ္သည္ “ေတာင္ယာဇနပုတ္ထဲက ကဗ်ာဆရာ”

ညိဳထက္ (လမ္းသစ္ဦး)

တို႔လည္း လြမ္းတယ္ စိတၱရေလခါ

စိတၱရေလခါ ကို
ဆရာပါ က ဘာသာျပန္ခဲ့တယ္
စိတၱရေလခါ ကို
က်ေနာ့္အေဖက ႀကိဳက္ခဲ့တယ္
စိတၱရေလခါကို
အေဖ့စာအုပ္စင္ကေန
က်ေနာ္ ဖတ္ခြင့္ရခဲ့တယ္။


ဟုုတ္တယ္ဆရာ
စိတၱရေလခါကို
က်ေနာ္တို႔သားအဖ ႀကိဳက္ခဲ့ၾက
အႀကိဳက္ျခင္းေတာ့မတူ
အေဖက
ကုမာရဂီရိကို ႀကိဳက္သည့္သူ။

အႏုပညာ
ဒႆန
အေရွ႕တုိင္း ဒီမိုကေရစီ - ဂဏ
ပန္းပုဆရာရဲ႕ ဇာတ္ေကာင္ စ႐ိုက္ထဲမွာ ထည့္သြင္းထားတဲ့
အေရွ႕တုိင္း ျဖစ္တည္မႈ၀ါဒ။

ေက်းဇူးႀကီးလွတယ္ ဆရာရယ္
ကမၻာ့ ဒႆနခရီးသည္ႀကီး
ရာဟုလာ သံကစၥည္းနဲ႔ မိတ္ဆက္ေပးခဲ့တာ
ေနာက္ၿပီး ...
ေဗာ္လဂါမွ ဂဂၤါသုိ႔
မဟာလူသား သိဒၶတၳ
သိဒၶတၳ
ဗုဒၶဒုိင္ယာယီ
ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ မာက္စ္၀ါဒ
ေ၀သာလီ
သီဟေသနာပတိ
ယယာတိ
အမၼပါလီ
... ... ...
... ... ...
... ... ...။

ကုိရင္ဘ၀နဲ႔
တို႔ဗမာအစည္းအရံုးကို သြားေလ့ရွိခဲ့သူ
သခင္ပါရဂူ
သူ
အခု ဆံုးၿပီ
ဆရာပါေရ ...
ဟစ္လို႔သာ ငိုလုိက္ခ်င္။

ညိဳထက္ (လမ္းသစ္ဦး)

Monday, April 11, 2011

က်ေနာ့္အေဖ

ေသာကထည္သြား
နင္းေခ်ခံထားရတဲ့ လယ္ကြက္ဟာ
က်ေနာ့္အေဖေပါ့။

လယ္သမားမိသားစုကေမြးတဲ့ ပညာတတ္အေဖ
ပန္းခ်ီေတြလည္း ေရးဖူးတယ္ တေယာထိုးလည္း ပုိင္နုိင္တယ္
ဇာတ္ဆရာလည္း ျဖစ္ဖူးတယ္
အဲဒီလိုနဲ႔
အၿငိမ့္သမေလး “ေစာရီ”နဲ႔ အေၾကာင္းပါခဲ့ၾကတယ္။

က်ေနာ္တို႔ေဆြမ်ဳိးေတြကပဲ “ကြန္ဆာေဗးတစ္” ဆန္တယ္ေျပာရမလား
က်ေနာ့္အေမကပဲ “ဇာတ္သမ” သိပ္ဆန္လြန္းတယ္ေျပာရမလား
သားသမီး ၄ ေယာက္ရဲ႕အေမဟာ
အပ်ဳိမေလးတေယာက္လို အိမ္ေပၚက ဆင္းသြားခဲ့တယ္
က်ေနာ့္အသက္ ၃ ႏွစ္အ႐ြယ္
လူမမယ္ (၁၉၇၆)။

ခံစားခဲ့ရမွာေပါ့
ခံစားခဲ့ရတာေပါ့
ေသခ်ာတာကေတာ့
က်ေနာ္သိတတ္သေလာက္အ႐ြယ္ကတည္းကိုက
အေဖဟာ
ပန္းခ်ီိဆရာမဟုတ္ေတာ့ဘူး
တူရိယာလုလင္ မဟုတ္ေတာ့ဘူး
ဇာတ္ဆရာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး
ေဆးလိပ္ေတြပဲ လွိမ့္ဖြာေနတဲ့ ေတာေက်ာင္းဆရာ။

ဖ်တ္ခနဲ
အေဖေရးခဲ့တဲ့ သီခ်င္းရယ္လို႔
ခပ္သဲ့သဲ့ၾကားဖူးတာေလးကို သတိရသြားမိတယ္
“ၾကာႏြယ္႐ိုးေလး ခ်ဳိးၾကည့္ပါ”
က်ေနာ္နားေထာင္ၾကည့္လိုက္ေတာ့
အလြမ္းေတြပဲ
သူ႔ရင္ဘတ္ထဲ
ထည္သြားရာအထပ္ထပ္နဲ႔
ႏွစ္ေပါင္း ၃၀ ေလာက္အထိ စိုက္ပ်ဳိးထားတဲ့ အလြမ္းေတြ
မီးေရာင္ေအာက္က ဇာတ္စင္ေပၚမွာ
ဗလာထမီေလးခတ္ခတ္ၿပီး ကေနတဲ့
အၿငိမ့္သမေလး “ေစာရီ”ကို လြမ္းေနတဲ့အလြမ္းေတြ
အဲဒီလို
ၾကာႏြယ္႐ိုး ခ်ဳိးသလိုမ်ဳိး
အပင္ျပတ္ေပမယ့္ အမွ်င္မျပတ္စတမ္း အေဖလြမ္းခဲ့တဲ့
အၿငိမ့္သမေလး “ေစာရီ” ဟာ
အခုအခ်ိန္မွာေတာ့ “ေဒၚသီသီလိႈင္” ျဖစ္ေနခဲ့ပါၿပီ
“ျဖစ္တည္မႈပဓာန” ၀ါဒီေတြေရးေလ့ရွိတဲ့ ၀ထၴဳေတြလိုပါပဲလား
က်ေနာ္တို႔ မိသားစုရဲ႕ ျဖစ္ပံုမ်ား ေျပာပါတယ္။

႐ြာသူႀကီးမ်ဳိး႐ိုး
ေျမရွင္တပုိင္း ခ်မ္းသာလယ္သမား
အဲဒီလိုမိသားစုက ေမြးဖြားခဲ့ေပမယ့္
က်ေနာ့္အေဖကေတာ့
အႏုပညာကုိခ်စ္
သားသမီးေတြကိုခ်စ္
ေက်ာင္းသားေတြကိုခ်စ္
သူ႔အမ်ဳိးေတြထဲမွာ အမြဲေတဆံုးလူျဖစ္ခဲ့ရတယ္။

အေဖဟာ
သူ႔သားသမီးေတြကို
သူ႔အမ အပ်ဳိႀကီးဆီမွာ အပ္ထားၿပီး
ေတာေက်ာင္းဆရာ သြားလုပ္ေနခဲ့သူ
သူ႔သားသမီးေတြကိုေတာ့
သူ႔အမ “ေဒၚေအးက်င္” က ေစ်းေရာင္းေႂကြးခဲ့ရတယ္။

တကယ္ပါပဲ
အေဖဟာ ပင္ကိုယ္ၾသဇာႀကီးသူပဲေျပာရမလား
ဆြဲေဆာင္မႈရွိတဲ့ သံလိုက္ဓာတ္မ်ားသူပဲ ေျပာရမလား
သူေရာက္ေလရာ႐ြာကေလးေတြနဲ႔
႐ြာသူ႐ြာသားေတြနဲ႔
ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔
တသားတည္းက်ခဲ့
သူ႔ဂုဏ္သိကၡာဟာ ႀကီးက်ယ္ခန္းနားေနခဲ့
အညတရဆန္ဆန္။

အေဖဟာ
အားမာန္ေတြနဲ႔လည္း ျပည့္လွ်မ္းေနခဲ့သူ။

ဒါေပမယ့္ဗ်ာ
အေသအခ်ာစဥ္းစားၾကည့္လိုက္ေတာ့
အေဖဟာ ပန္းခ်ီကားတခ်ပ္ဆိုရင္
ေသာကဗ်ာပါဒ ေဆးသားေတြ ထူပ်စ္ေနတဲ့ ပန္းခ်ီကား
အေဖဟာ ျပဇာတ္တပုဒ္ဆိုရင္
ဇာတ္နာစရာေတြ ျပည့္လွ်မ္းေနတဲ့ ဆင္းရဲသားသ႐ုပ္မွန္ျပဇာတ္
အေဖဟာ ေတးခ်င္းတပုဒ္ဆိုရင္
အလြမ္းအေဆြးေတြမ်ားလြန္းတဲ့ ရုိမန္တစ္ေတးခ်င္းတပုဒ္။

အဲဒီလိုနဲ႔ လူလုပ္သြားခဲ့ရသူအေဖ
သူ႔ဘ၀ရဲ႕ ေနာက္ဆံုးအခ်ိန္ေတြဟာ
သူ႔ဘ၀ရဲ႕ ဇာတ္အနာဆံုးအခ်ိန္ေတြျဖစ္ခဲ့။

သူ႔ အမလည္းျဖစ္
သူ႔ ရဲေဘာ္ရဲဘက္လည္းျဖစ္
သူ႔ တပ္မွဴးလည္းျဖစ္
သူ႔ သားသမီးေတြရဲ႕ အားထားရာ ပင္မပင္စည္လည္းျဖစ္သူ
ေဒၚေအးက်င္ကြယ္လြန္ (၁၉၉၁)။

သားသမီးေတြကို သိပ္ခ်စ္တဲ့ အေဖ့ရင္ခြင္ထဲကေန
သူသိပ္ခ်စ္တဲ့ သားသမီးေတြ
တေယာက္ၿပီးတေယာက္ ထြက္ခြာသြားခဲ့ၾက (၁၉၉၂ - ၉၄)
အေဖဟာ
ကုိင္းအားလံုး အခ်ဳိင္ခံလိုက္ရတဲ့ သစ္ပင္တပင္လို။

သူ႔တသက္လံုး ထိမ္းသိမ္းလာခဲ့တဲ့
ေငြေၾကးဆုိင္ရာ ဂုဏ္သိကၡာကို
သူ႔ သူငယ္ခ်င္းတေယာက္က ႐ိုက္ခ်ဳိးဖ်က္ဆီးခဲ့တယ္ (၁၉၉၅)
ဂိုဏ္းတူညီအကိုလိုေနခဲ့တဲ့ သူငယ္ခ်င္းရဲ႕
အေရးမလုပ္ ေအးစက္မႈေတြနဲ႔ ပစ္ေပါက္တာကို ခံခဲ့ရတယ္ (၁၉၉၆)
ကုိင္းခ်ဳိင္ခံထားရတဲ့သစ္ပင္ကို ထပ္မံ သင္းသတ္လိုက္သလိုမ်ဳိး။

အဲဒီလို … အဲဒီလို …
ခ်စ္ဦးသူနဲ႔ ေကြကြင္းရ
တပ္မွဴးကိုလည္း ေပးလိုက္ရ
သားသမီးေတြကို လက္လႊတ္ဆံုး႐ႈံးရ
သူငယ္ခ်င္းေတြရဲ႕ သစၥာေဖာက္မႈကုိလည္း ခံခဲ့ရ
အဲဒီလို အေဖ့ကုိမွ
ထပ္၍ … ထပ္မံ၍
ေခတ္ေပါ့ …
ျပည္တြင္းစစ္ျဖစ္ေနတဲ့ ေခတ္ေပါ့
အဲဒီေခတ္က
အဲဒီ ျပည္တြင္းစစ္က
ေျမနိမ့္ရာ လွံစိုက္ဆိုသလိုမ်ဳိး
ျခံဳခိုတိုက္ပြဲေတြအျဖစ္ေရာ
စခန္းသိမ္းတိုက္ပြဲေတြအျဖစ္ပါ
ဒေရာေသာပါး လွိမ့္၀င္လာ။

ျပည္တြင္းစစ္ျဖစ္ေနတဲ့ ေခတ္ေပါ့ဗ်ာ
ေျမနိမ့့္ရာလွံစိုက္လိုက္ပံုက
သားတေယာက္က ျပည္တြင္းစစ္ကို တိုက္ေနသူ
သားငယ္သူပုန္ (၁၉၉၂)
သားတေယာက္က ျပည္တြင္းစစ္ဒဏ္ကို ခံေနရသူ
သားႀကီးမုိင္းထိ (၁၉၉၇)။

အဲဒီလိုနဲ႔
သင္းသတ္ခံထားရတဲ့အေဖဟာ
သူ႔ သားငယ္က
ေတာ္လွန္ေရး အေျခခံေဒသတည္ေဆာက္မယ္ဆိုတဲ့
စိတ္ဓာတ္ေတြတဟုန္းဟုန္းနဲ႔ ေတာ္လွန္စစ္ကိုႏႊဲေနတဲ့ အခ်ိန္မွာပဲ
ျပည္တြင္းစစ္ဒဏ္ကို ခံေနရသူ
သူ႔ သားႀကီးကို ေျခေထာက္ျဖတ္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာပဲ
အဲဒီ
သူ႔သားႀကီးကုိ ေျခေထာက္ျဖတ္ေပးတဲ့ ေဆး႐ံုမွာပဲ
ႏွလံုးေရာဂါနဲ႔ ဘုန္းဘုန္းလဲခဲ့ရေတာ့တယ္
ကုုိင္းခ်ဳိင္ သင္းသတ္
အေဖ့ဘ၀ အျမစ္ပါပ်က္ခဲ့ရတယ္ (၁၉၉၇)။

ေသခ်ာပါတယ္
အေဖဟာ
ေသာကထည္သြား
နင္း ေခ် ခံထားရတဲ့ လယ္ကြက္
က်ေနာ္တိုု႔ကိုု
စုုိက္ပ်ဳိးထားရစ္ခဲ့။

ညိဳထက္ (လမ္းသစ္ဦး)